2022. szeptember 23., péntek. 19.30
FOHÁSZ A BÉKÉÉRT – FÜLEI BALÁZS ÉS A SZYMANOWSKI KVARTETT HANGVERSENYE Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – Solti terem (1061, Budapest, Liszt Ferenc tér 8.)
JEGYÁR: 2000, 3000Ft
Nyugdíjas kedvezményes jegy: 1000Ft

Műsor:
Maurice Ravel: F-dúr vonósnégyes Karol Szymanowski: Noktürn és Tarantella, op. 28 (Myroslav Skoryk átirata)
SZÜNET Myroslav Skoryk: Diptych vonósnégyesre Ernst von Dohnányi: c-moll zongoraötös, op.1
Előadók: Fülei Balázs (zongora) Karol Szymanowski Kvartett: Agata Szymczewska, Robert Kowalski (hegedű), Volodia Mykytka (brácsa), Karol Marianowski (cselló)
Amikor Ravel 28 évesen tanulmányai végére ért a párizsi Conservatoire-on, sokadszorra próbálta elnyerni a Római díjat. Első (és egyetlen) vonósnégyesével sem aratott sikert, ami azonban nem von le a darab értékéből: Ravel legkorábbi mesterműveinek egyike, amelyben már megfigyelhető a zeneszerző bámulatos érzéke a hangszínek iránt. Szymanowski Noktürn és Tarantella c. darabja eredetileg hegedűre és zongorára készült, később zenekarra is meghangszerelték, most pedig vonósnégyes-átiratban lesz hallható. Az átiratot Myroslav Skoryk ukrán zeneszerző készítette, akinek egy saját műve, a Diptych is szerepel a programban. A nyitó Lamento rendkívül dallamos, némely fordulata akár Albinoni Adagióját vagy Puccini Krizantémjait is eszünkbe juttathatja, míg a Perpetuum mobile címéhez híven megállíthatatlan mozgású és sodró lendületű. A műsor utolsó száma ismét egy fiatalkori darab. Dohnányi 17 évesen komponálta a c-moll zongoraötöst, amelyről Brahms úgy nyilatkozott, maga sem írhatta volna meg jobban. Klasszikusan tökéletes dramaturgia és arányok jellemzik, mégis természetességével és romantikus hevével ragadja el a hallgatót. A New York-i Carnegie Hall és az amszterdami Concertgebouw ünnepelt vendége, a Szymanowski Kvartett első alkalommal mutatkozik be itthon a Zeneakadémián, a Kárpát-medencei Komolyzenei Fesztivál keretében. A Dohnányi-műben a Liszt-díjas zongoraművész, Fülei Balázs csatlakozik az együtteshez. Az estet Zelinka Tamás vezeti.
|

FÜLEI Balázs, a Liszt Ferenc-, Artisjus- és Junior Prima díjas zongoraművész, Steinway Artist repertoárján több mint harminc zongoraverseny szerepel, köztük Beethoven, Brahms és Bartók összes zongorára komponált versenyműve. 2012 óta a Zeneakadémia tanára, 2015 óta a Kamarazene Tanszék vezetője, emellett alapítója és művészeti vezetője az Echo Nyári Akadémiának, a fehérvárcsurgói Károlyi-kastélyban évente megrendezett hangszeres és kamarazenei kurzusnak.
Kiváló előadói és kapcsolatteremtői képességeinek, illetve beszédtehetségének köszönhetően új műfajt is teremtett. Legalábbis Magyarországon, mert az úgynevezett „mesélős” koncertek tradíciója Amerikában már jó néhány évtizeddel korábban megszületett, és leginkább Leonard Bernstein nevéhez kötődik. Készségeire a Bartók Rádió is felfigyelt, így 2020 szeptembere óta Fülei Balázs kéthetente önálló műsorral jelentkezik, Kvartett címmel.
A művész tevékenysége sok szálon kapcsolódik Bartókhoz: a 2016-os Bartók-emlékév egyik legfoglalkoztatottabb zenésze volt, az indiai Bangalore-ban kétezres hallgatóság előtt tartott előadást Bartókról és a népzenéről, Vietnamban pedig ő volt az első, aki megszólaltatta Bartók darabjait.
Korán bekapcsolódott a nemzetközi zenei élet vérkeringésébe. A New York-i Carnegie Hallban 2008-ban debütált szólóesttel, de koncertezett a bécsi Konzerthausban, a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban, a tokiói Kioi Hallban és az amszterdami Concertgebouw-ban is. A legjelentősebb magyarországi és külföldi szimfonikus zenekarokkal dolgozott együtt, fellépett Európa szinte minden országában, Izraelben, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Japánban, Kínában és Vietnamban. Rendszeresen koncertezik állandó formációjával, az Auer Trióval, gyakori partnere a Kodály Vonósnégyes, amellyel Indiában is turnézott, és szólistaként játszott a világ élvonalába tartozó Camerata Bern együttessel a Zeneakadémia Nagytermében.
Négy önálló CD-t készített. 2013-ban Bartók és Grieg műveit, 2015-ben pedig Brahms, Beethoven, Debussy és Virágh András Gábor olyan darabjait vette lemezre, amelyeknek témája a Holdhoz kapcsolódik; majd 2019-ben Liszt Ferenc műveit, valamint Beethoven és Schubert utolsóelőtti szonátáit vette lemezre. Az Auer Trióval felvett első CD-jüket 2019-ben adták ki, 2022-ben pedig 4 új felvételük megjelenése várható.
|

A Karol SZYMANOWSKI Kvartettet 1995-ös varsói megalakulása óta állandóan keresi az új inspirációkat, és nyitott a kiszámíthatatlanságra; nagyszerű muzsikusok járultak hozzá a neves együttes hangzásvilágához. Tagjait mind a mai napig összeköti a rendkívül megegyező zenei felfogás, illetve a lengyel zene és Karol Szymanowski lengyel zeneszerző iránti elkötelezettség. Szymanowski zenéje a maga mérhetetlen szabadságával és végtelen kifejezési lehetőségeivel még 25 év elteltével is kulcsfontosságú eleme az együttes önmeghatározásának.
A Karol Szymanowski Kvartett kamarazenei képzését a Hannoveri Zeneművészeti Egyetemen kezdte Hatto Beyerle vezetésével. Fontos mentoruk volt továbbá Eberhard Feltz, Walter Levin, Isaac Stern, Bernard Greenhouse, Alfred Brendel, Seiji Ozawa, Friedemann Weigle, valamint az Amadeus, Emerson, Juilliard és Guarneri kvartettek tagjai. Számos díjat és kitüntetést elnyertek, például weimari, hannoveri, melbourne-i, osakai és firenzei versenyeken. 2001-től kezdve a kvartett három évig tagja lehetett a BBC „New Generation Artists Scheme” (Új generációs művészek programja) nevű kezdeményezésének. Nagy elismerést vívtak ki Alban Berg zenéjének előadásával és a nekik dedikált művek bemutatásával. A nemzetközi zenei élet élvonalába mindenekelőtt Szymanowski és más lengyel, illetve kelet-európai zeneszerzők, köztük Witold Lutosławski, Sofia Gubaidulina, Mieczysław Weinberg és Krzysztof Penderecki zenéjének nagyköveteként kerültek (Pendereckivel szoros munkakapcsolatban is álltak). Elkötelezettségüket 2005-ben a híres Szymanowski-díjjal, 2007-ben pedig a Lengyel Becsületrenddel ismerték el. A Karol Szymanowski Kvartettet elsősorban az foglalkoztatja, hogy korszakokon és országhatárokon átívelő kapcsolatokat és kölcsönhatásokat keressen. A zenészek nagy lelkesedéssel és tapasztalattal dolgoznak ki izgalmas koncertprogramokat, amelyeket a kritikusok és a közönség egyaránt nagyra értékel. Szemléletük tükröződik diszkográfiájukban is, amely Haydn, Dvořák és Sosztakovics művei mellett számos ritkán rögzített kompozíciót is tartalmaz, például Bacewicz, Zelenski, Zarebski, Friedman, Weinberg és Rózycki darabjait.
Az együttes szoros kapcsolatát a közönséggel azonban az a számos koncert teremti meg, amelyeket világszerte ad. A kvartett olyan neves koncerttermek vendége volt, mint a New York-i Carnegie Hall, a londoni Wigmore Hall, az amszterdami Concertgebouw, a bécsi Musikverein, a berlini Konzerthaus és a sanghaji Szimfonikus Terem, valamint fellépett a Rheingau, Schleswig-Holstein, Schubertiade, BBC Proms és Lockenhaus nemzetközi fesztiválokon, továbbá koncertsorozatokon Los Angelesben, Párizsban, Londonban, Varsóban, Moszkvában, Cheltenhamben, Baselben és Perth-ben. A kvartett minden hangversenyen megmutatja, hogy nyitott a váratlanra és a kiszámíthatatlanra, az új impulzusokra és gondolatokra. Így olyan egyedülállóan bensőséges hangulat jön létre, amely világszerte inspirálja a közönséget, és 25 éve valamennyi megújuláson és változáson átsegíti a Karol Szymanowski Kvartettet.
|